Kernpunten
- Traditie is geen rem, maar een bron van kracht. Bedrijven die hun erfgoed koesteren, kunnen dat gebruiken als fundament voor vernieuwing.
- Investeer in het bewaren van kennis. Zorg dat waardevolle kennis niet verloren gaat door personeelsverloop of vernieuwing om de vernieuwing.
- Stimuleer creatieve combinaties van kennis. Laat oude en nieuwe ideeën samenkomen in innovatieprocessen.
- Verheerlijk het nieuwe niet. Niet alles wat recent is, is per definitie beter.
Inleiding
Deze keer bespreken we het wetenschappelijke artikel “Innovation through tradition: The role of past knowledge for successful innovations in family and non-family firms” van Michael Gusenbauer, Nina Schweiger, Kurt Matzler en Julia Hautz. Dit artikel dat gaat over hoe familiebedrijven oude kennis benutten voor succesvolle innovaties is gepubliceerd in de Family Business Review in 2023.Er wordt vaak gezegd dat familiebedrijven minder innovatief zijn dan niet familiebedrijven omdat men innovatie meestal associeert met startups of high-tech bedrijven. Toch innoveren familiebedrijven ook, anders zouden ze niet zo lang kunnen blijven bestaan. Familiebedrijven ontwikkelen vaak het oorspronkelijke idee of een technische uitvinding van de oprichter verder, over de generaties heen, waarbij men deze “oude” kennis aanvult en verfijnt in een proces waar vaardigheden, processen en waarden in het bedrijf worden geïnternaliseerd.
We hebben de neiging om nieuwe kennis te overschatten en oude(re) kennis te onderschatten, een fenomeen dat bekend staat als "recency bias". Dit betekent dat we vaak meer waarde hechten aan nieuwe kennis omdat deze tegemoetkomt aan huidige behoeftes en ontwikkelingen. De waarde van oudere, rijpere kennis wordt daardoor regelmatig over het hoofd zien. In werkelijkheid is oudere kennis, ontwikkeld en verfijnd door ervaring en toepassing in de praktijk, vaak zeer betrouwbaar en bruikbaar. Het artikel van Gusenbauer et al. (2023) onderzoekt deze recency bias en stelt dat oudere kennis ten onrechte wordt gezien als minder waardevol.
Introductie wetenschappelijk artikel
In hun artikel stellen de auteurs dat familiebedrijven juist succesvol zijn in innovatie doordat ze oudere, rijpere kennis gebruiken. In plaats van vernieuwing ondanks hun traditionele aard, innoveren ze dankzij die traditie.De auteurs onderzoeken het idee van “Innovation Through Tradition”. Ze stellen dat familiebedrijven vaker teruggrijpen op oudere kennis dan niet-familiebedrijven en dat ze daar ook meer waarde uit weten te halen. In het artikel wordt het zoekgedrag naar kennis beschreven aan de hand van drie concepten: zoekbreedte, zoekdiepte en tijdgebonden zoekgedrag. Zoekbreedte verwijst naar de mate waarin bedrijven kennis uit verschillende domeinen halen, terwijl zoekdiepte de mate aangeeft waarin bedrijven kennis uit specifieke bronnen halen. Tijdgebonden zoekgedrag betreft de mate waarin bedrijven kennis gebruiken die op verschillende momenten in de tijd zijn ontwikkeld.
Kennis rijpt net als wijn en kan in waarde toenemen naarmate ze ouder wordt, mits goed bewaard. De onderzoekers stellen dat oude, rijpe kennis betrouwbaar is omdat ze zich over de tijd heeft bewezen. Daarnaast brengt oudere kennis lagere risico's met zich mee, omdat ze beter voorspelbaar is dan experimentele kennis. Bovendien kunnen door het slim combineren van oude en nieuwe elementen unieke en originele innovaties ontstaan. Tegelijkertijd zijn er risico’s: kennis kan verouderen, vergeten worden of verkeerd geïnterpreteerd worden. Juist hier maken familiebedrijven het verschil. Zij zijn beter uitgerust om deze nadelen te ondervangen.
De auteurs beargumenteren dat familiebedrijven eerder met rijpe kennis werken omdat ze sterke banden hebben met het verleden, een lange-termijnoriëntatie hebben en vaak streven naar niet-economische doelen zoals familieharmonie. Ze beschikken daarmee over unieke middelen en capaciteiten om oudere kennis effectief te behouden en te benutten. Denk hierbij aan familieleden en medewerkers die langere tijd bij het bedrijf betrokken zijn en weten wanneer, waarom en hoe bepaalde kennis tot stand is gekomen. Dit helpt familiebedrijven bij succesvolle innovaties.
Onderzoeksopzet
De resultaten zijn gebaseerd op patentdata in de wijntechnologie in de periode 1956 en 2013. Er zijn 1.837 wijntechnologie patentfamilies met daarin 9.615 individuele patenten geanalyseerd. De patentfamilies waren in bezit van 47 familiebedrijven en 136 niet-familiebedrijven. Deze aanpak maakt het mogelijk om patronen te zien in het gebruik en de effectiviteit van oudere kennis en om verschillen tussen familie- en niet-familiebedrijven zichtbaar te maken.Resultaten
Uit het onderzoek komen de volgende belangrijkste resultaten:Familiebedrijven gebruiken vaker oudere kennis
Familiebedrijven gebruiken vaker oudere kennis in hun innovatieprocessen dan niet-familiebedrijven, wat hen helpt om unieke innovaties te creëren door bestaande kennis opnieuw te combineren en te benutten. Hierdoor halen familiebedrijven meer waarde uit oudere kennis dan niet-familiebedrijven.
Oudere kennis leidt tot minder waardevolle innovaties
Over het algemeen geldt dat hoe ouder de kennis is, hoe minder waardevol de innovatie. Dit komt omdat oudere kennis na verloop van tijd in waarde kan afnemen door veroudering, geheugenverlies en afschrijving. Naarmate de tijd verstrijkt, wordt het moeilijker om oude kennis te vinden, toe te passen en aan te passen aan huidige behoeften. Dit leidt tot een minder effectieve zoek- en recombinatieproces, waardoor de waarde van innovaties die op oudere kennis zijn gebaseerd, afneemt.
Familiebedrijven weten beter waarde te halen uit oudere kennis
En hier zit nu juist de crux: oudere kennis leidt tot minder waardevolle innovaties, maar voor familiebedrijven is dit minder het geval. Familiebedrijven weten meer waarde te halen uit dezelfde rijpe kennis dan niet-familiebedrijven.
Conclusie
De resultaten laten zien dat familiebedrijven beschikken over specifieke capaciteiten om oudere kennis effectief te benutten:- Bewaren van kennis: Routines en verhalen houden de oorspronkelijke bedoeling van oude kennis levend.
- Langetermijnrelaties: Vertrouwen en stabiliteit binnen het bedrijf maken het makkelijker om oude kennis over te dragen.
- Creatieve herinterpretatie: Ze zijn beter in staat om bestaande kennis op nieuwe manieren toe te passen.
De auteurs geven sprekende voorbeelden, waaronder Swarovski en LVMH, waar langdurige tradities leiden tot innovatie. Bij Swarovski bijvoorbeeld werd een oude kristalslijptechniek uit de 19e eeuw voortdurend verfijnd en toegepast op nieuwe producten zoals juwelen, optische instrumenten en modeaccessoires. Dit laat zien hoe een traditionele technologie de basis kan vormen voor tientallen jaren aan succesvolle innovaties. Een interessante kijktip over Swarovski vind je hier The Rise and Fall of Swarovski - Business Documentary
De studie van Gusenbauer en collega’s werpt een nieuw licht op het spanningsveld tussen innovatie en traditie. Waar innovatie vaak wordt geassocieerd met het loslaten van het oude, laat dit onderzoek zien dat juist een stevige verankering in het verleden kan leiden tot vernieuwing. Familiebedrijven blijken meesters te zijn in het combineren van oud en nieuw — een les waar ook andere organisaties hun voordeel mee kunnen doen.
Afronden en adviezen
We kozen dit artikel omdat familiebedrijven zeer innovatief zijn, maar vaak niet zo worden gezien. Uit onderzoek onder familiebedrijven in Noord-Nederland blijkt dat ze goed zijn in het benutten en verrijken van bestaand kapitaal: mensen, middelen en technologie. Na een presentatie hierover zei een toehoorder: "Dat klinkt eigenlijk best wel ouderwets allemaal." Dit artikel verdiept onze discussie over de waarde van oude en nieuwe kennis. Hoe kan het u helpen?Advies aan familiebedrijven
Wees bewust van de aanwezige kennis in het bedrijf. Door unieke kennis, competenties, processen en waarden te herkennen, kan nieuwe kennis worden toegevoegd. Kennis dient als input voor innovatie en vereist een proactieve houding. Het combineren van oude en nieuwe kennis kan het verschil maken.
Advies aan niet-familiebedrijven
Wat kan een niet-familiebedrijf van dit onderzoek leren? We zeggen 'kan leren' omdat de unieke eigenschappen van een familiebedrijf niet gemakkelijk te kopiëren zijn. Bedenk manieren waarop bestaande kennis beter kan worden bewaard en toegankelijk is voor nieuwe innovatieprocessen. Bedenk daarbij vooral hoe de kwaliteit van de ‘oude’ kennis goed kan worden behouden. Wellicht zijn er technologische oplossingen voor. Voor bedrijven met een lange historie, maar zonder langdurig familie-eigendom, zijn dit interessante punten om concurrentievoordeel te behalen.
Advies aan adviseurs
Ga het gesprek aan over de oude, rijpe kennis in het bedrijf. Weten familiebedrijven welke kennis ze bezitten en hoe waardevol die is voor innovatie en continuïteit? Oude kennis zichtbaar maken en verrijken gaat niet vanzelf en omzetten naar langdurig concurrentievoordeel al helemaal niet. Hulp van buiten het bedrijf kan nodig zijn, omdat er blindheid voor de eigen uniekheid kan ontstaan.
Comments
Post a Comment